Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/951
Title: การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนจากการจัด การเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษากับการจัดการเรียนรู้แบบ สสวท เรื่อง อัตราส่วนตรีโกณมิติ สำหรับ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนวัดห้วยจรเข้วิทยาคม
Other Titles: A COMPARATIVE STUDY OF LEARNING ACHIEVEMENT ON TRIGONOMETRY RATIOS BETWEEN THE USE OF STEM EDUCATION AND IPST METHOD FOR MATHAYOM SUKSA V WATHUAICHORAKHE WITTAYAKHOM SCHOOL
Authors: ปัดชา, วรรณธนะ
PUDCHA, WANTANA
Keywords: อัตราส่วนตรีโกณมิติ
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์
TRIGONOMETRY RATIOS
STEM METHOD MATHEMATICAL LEARNING ACHIEVEMENT
Issue Date: 13-Oct-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การศึกษาวิจัยในวิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วนตรีโกณมิติ หลังเรียน ระหว่างนักเรียนที่ได้รับจากการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา กับนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนตามแบบ สสวท (2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะทางด้านสะเต็มศึกษาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 หลังที่ได้รับจัดการเรียนการสอนแบบสะเต็มศึกษา เรื่องอัตราส่วนตรีโกณมิติ กับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ (3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา เรื่อง อัตราส่วนตรีโกณมิติ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 72 คน ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 ของโรงเรียนวัดห้วยจรเข้วิทยาคม จังหวัดนครปฐม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบทดสอบวัดทักษะสะเต็มศึกษา และแบบประเมินความพึงพอใจการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์สูงกว่าที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบ สสวท อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา หลังเรียนมีทักษะทางด้านสะเต็มศึกษาสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา มีความพึงพอใจโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก The purpose of the research were 1) to compare the mathematics achievement applications of trigonometry ratios after study between students in Mathayom Suksa V, who study by STEM education and IPST method 2) to compare the STEM skills about trigonometry of students in Mathayom Suksa V after studying with STEM education model and criteria 70 percent and 3) study the students’ opinions about the STEM education method applications of trigonometry ratios. The research samples were 72 students from Mathayom Suksa V at semester 2 of academic year 2015 of Wathuaichorakhe Wittayakhom school, Nakhon Pathom province. The research instruments were lesson plans, achievement tests, STEM skills test and questionnaires. Statistical analysis was accomplished by mean, standard deviation and analysis of t test. The result of research founded that 1. The mathematical achievement of STEM education method was higher than students who were taught through IPST method at .05 level of significance. 2. The skills of STEM education method was statistically higher than the 70 percent criterion at .05 level of significance. 3. According to the questionnaire requesting opinions about the STEM education method, the students revealed their most satisfaction.
Description: 57316324 ; สาขาคณิตศาสตร์ศึกษา -- วรรณธนะ ปัดชา
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/951
Appears in Collections:Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57316324 วรรณธนะ ปัดชา.pdf6.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.