Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2748
Title: THE DEVELOPMENT OF VOCABULARY LEARNING ACHIEVEMENT AND RETENTION USING MNEMONICS AND VOCABULARY PICTURE BOOKS FOR GRADE 6 STUDENTS OF ANUBAN NAKHON PATHOM SCHOOL
การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ด้านคำศัพท์และความคงทนโดยใช้เทคนิคช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอนุบาลนครปฐม
Authors: Theewara PLATAPIANTONG
ธีร์วรา ปลาตะเพียนทอง
Patteera Thienpermpool
ภัทร์ธีรา เทียนเพิ่มพูล
Silpakorn University. Education
Keywords: เทคนิคช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์
ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ด้านคำศัพท์และความคงทน
นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
MNEMONICS AND VOCABULARY BOOKS
ENGLISH VOCABULARY ACHIEVEMENT AND RETENTION
GRADE 6 STUDENTS
Issue Date:  10
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of the research were to: 1) compare the students’ vocabulary learning achievement before and after learning by mnemonics and vocabulary books; 2) explore the students’ opinions toward teaching by using mnemonics and vocabulary picture books and 3) study the retention of students after learning by using mnemonics and vocabulary picture books. The sample was 33 grade 6 students at Anuban Nakhon Pathom School. They were randomly selected. The duration of the experiment was 2 weeks. The instruments consisted of: 1) a survey from vocabulary; 2) lesson plans; 3) a vocabulary test and 4) a questionnaire on opinions toward learning by using mnemonics and vocabulary picture books. The research results were: 1) the students’ vocabulary learning achievement after using mnemonics and vocabulary picture books was significantly higher than before at the .05 level; 2) the students’ opinions toward teaching vocabulary using mnemonics and vocabulary picture books were at the highest level and 3) the students’ retention in teaching vocabulary using mnemonics and vocabulary picture books was not different from the post-test.
การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อเปรียบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ด้านคำศัพท์ของนักเรียนก่อนและหลังการสอนโดยใช้เทคนิคช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์  2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการเรียนภาษาอังกฤษต่อการสอนโดยใช้เทคนิคช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์ และ 3) เพื่อศึกษาความคงทนในการจำคำศัพท์ หลังการเรียนโดยใช้เทคนิคช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์ กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่  6 โรงเรียนอนุบาลนครปฐม จำนวน  33 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย ระยะเวลาที่ใช้ในการทดลอง 2 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ 1) แบบสำรวจคำศัพท์ที่เหมาะสมกับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์ 3) แบบทดสอบประเมินความรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษก่อนและหลังเรียน จำนวน 20 ข้อและใช้เพื่อวัดความคงทนในการจำคำศัพท์ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการเรียนภาษาอังกฤษโดยการสอนโดยใช้เทคนิค ช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์ ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้คำศัพท์โดยการใช้เทคนิคช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอนุบาลนครปฐมสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ .05 2) ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอนุบาลนครปฐมที่มีต่อการเรียนภาษาอังกฤษโดยเทคนิคช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์ โดยภาพรวมทั้งหมดมีระดับความคิดเห็น เห็นด้วยมากที่สุด 3) ความคงทนในการเรียนรู้คำศัพท์โดยการใช้เทคนิคช่วยจำร่วมกับสมุดภาพคำศัพท์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอนุบาลนครปฐมไม่แตกต่างกันกับการทดสอบหลังเลิกเรียน
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2748
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60254304.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.